Viure i gaudir d’una llar propia

Des de l’any 2017 La fundació ASTRES i l’Associació Entresol han sumat esforços per crear sinergies de treball conjunt que permetin portar endavant el projecte de transició a la vida independent.

És un projecte destinat a facilitar a les persones adultes amb discapacitat intel.lectual el pas de viure  del domicili familiar a viure a casa seva i afrontar el procés de vida independent.

“El context social per fer eleccions, prendre decisions, defensar-se a un mateix/a, plantejar-se objectius, resoldre problemes, o ser més independents és un repte per a tots els serveis d’atenció a les persones amb DID”

S’inscriu en la fase d’entrenament per a la convivència en situació natural del pla d’actuació del projecte social Entresol, que té com a finalitat que les persones amb discapacitat intel.lectual puguin viure i gaudir d’una llar pròpia en un futur proper.

Actualment l’Associació Entresol compta amb un pis al barri de Gràcia que s’utilitza per dur-hi a terme les activitats del projecte.

S’hi porten a terme dues activitats paral.leles:

• Una on l’entrenament formarà part del programa general de rehabilitació que es porta a terme en els Centres ocupacionals que atenen a les persones beneficiàries, però des de l’entorn real que ofereix el “pis de Gràcia”
  • Una altra activitat que es portarà a terme directament des del “Pis de Gràcia” però en períodes de caps de setmana i entre setmana, podent portar a terme un acompanyament en l’adquisició de competències de vida quotidiana des de l’entorn natural del ” pis de Gràcia” i en moments quotidians que normalment són assumits des de l’entorn familiar.

El context social per fer eleccions, prendre decisions, defensar-se a un mateix/a, plantejar-se objectius, resoldre problemes, o ser més independents és un repte per a tots els serveis d’atenció a les persones amb DID.

“La realitat és que les persones de suport, els professionals, podem ajudar en la mesura que donem informació i els ajudem a obtenir experiència”.

Considerem que com més desconnectada està la persona de la seva xarxa de suport natural, més dependrà del personal de suport en tots aquests aspectes. La realitat és que les persones de suport, els professionals, podem ajudar en la mesura que donem informació i els ajudem a obtenir experiència. Està clar que els professionals difícilment podem substituir les relacions interpersonals voluntàries, per això la integració de la nostra intervenció en l’entorn comunitari i la connexió amb la família són suports molt importants quan les persones amb DID utilitzen aquestes competències en la seva vida.

El projecte amb l’Associació Entresol, es basa en el fet que les persones aprenem millor en entorns naturals o reals. És difícil aprendre competències en abstracte, i més amb les persones amb DID, donat que a vegades tenen dificultats per generalitzar els aprenentatges d’una situació a una altra. Evitar la institucionalització i potenciar l’acompanyament vers la vida independent afavorint i oferint els suports necessaris a cada persona és el leiv motiv d’aquest projecte.