I JORNADES SOBRE EL DRET A L’ASSISTÈNCIA PERSONAL

Els dies 25-26 de setembre a Saragossa, la coordinadora tècnica de la Fundació ASTRES, Glòria Fàbrega, va participar de la primera jornada sobre el dret a l’Assistència Personal, organitzat per Plena Inclusión, que és l’organització que representa a les persones amb discapacitat intel.lectual o del desenvolupament a Espanya.

L’assistència personal és una figura poc coneguda, fa diversos anys, el moviment de Vida Independent ha promogut i desenvolupat l’assistència personal com a mitjà per tal que una persona amb discapacitat pugui viure com el resta de la ciutadania, ara bé que una persona amb discapacitat intel.lectual o de desenvolupament puguin comptar amb una assistent personal en el seu projecte de vida és quelcom incipient i innovador a Espanya.

Plena Inclusión, organització a la que pertany la Federació DINCAT de Catalunya, ha elaborat una document que va presentar durant les jornades de Saragossa, aquest document  té com objectius:

• Donar a conèixer i difondre l’Assistència personal en l’àmbit de la discapacitat intel.lectual o del desenvolupament, com a dret i eina per impulsar el projecte de vida independent de qualsevol persona, prevenint així la institucionalització.
  • Provocar una reflexió sobre el model i concepte de Vida Independent , de forma que ens assegurem que inclou a totes les persones, independentment de les necessitats de suport que tingui en la presa de decisions quotidianes o rellevants de la seva vida
  • Promoure l’Assistència personal com a eina de suport al projecte de vida de la persones en coexistència amb altres recursos i suports a l’autonomia personal.

Un assistent personal és: Una figura laboral que desenvolupa un servei que possibilita a les persones amb diversitat funcional portar una Vida Independent al mateix temps que fomenta la seva autodeterminació, autonomia personal i presa de decisions. Proporciona una oportunitat per l’empoderament i la inclusió de les persones amb discapacitat ( Arnau Ripollés, 2008)

Per poder parlar d’Assistència Personal hauran de donar-se les següents situacions:

• Ha d’existir un vincle professional entre la persona que rep el suport i ll’assistent, ja sigui mitjançant contractació directa o indirecta
  • La persona amb discapacitat sempre determinarà on, com i quan es donaran els suports
  • La persona amb discapacitat serà l’encarregada de triar qui serà el/la seu assistent personal
  • L’assistent personal no ha de donar més que els suports estrictament necessaris.

D’aquesta forma s’acomplirà que:

El suport sigui flexible, personalitzat i respectuós amb les decisions de la persona amb discapacitat, i a l’hora s’ha de garantir que els drets, la seguretat i la dignitat de la persona estiguin protegits.

Fundació ASTRES participa activament en el grup de treball creat dins de DINCAT per continuar reflexionant i analitzant la figura de l’assistent personal i aconseguir que a Catalunya sigui una realitat.