La perseverància dóna els seus fruits

L’atenció de les persones amb discapacitat intel·lectual ha tingut una evolució positiva molt notable al llarg dels darrers anys. S’ha passat d’un model purament assistencial i institucionalitzat, els hospitals psiquiàtrics, popularment coneguts com a manicomis, on una persona amb discapacitat o malaltia mental hi entrava i difícilment en tornava a sortir, a un model absolutament  i positivament diferenciat, en el que es dignifica i es cerca de manera constant l’assoliment de la seva plena autonomia i integració, tan social i com laboral. Hem passat, en pocs anys, d’un model que estigmatitzava, s’avergonyia i apartava de la societat a la persona amb alguna disfunció psíquica, a un model integrador i normalitzador.

En aquest paradigma de canvi de model, el principal i més important motor de canvi ha estat la figura dels pares i mares de les persones afectades. En el municipi de Santa Coloma de Farners, el Sr. Pineda, junt a d’altres famílies, exemplifica de manera molt nítida els valors de la nostra societat civil, societat que ha conformat, mitjançant la perseverança, el compromís i la generositat, les bases del nostra actual model de societat del benestar. Model, sigui dit de passada, que es troba en una clara situació de vulnerabilitat davant de l’actual context de crisi i les seves subsegüents retallades de drets, que tan han costat de conquerir.

La lluita del Sr. Pineda va començar fa més de 10 anys; el motiu que l’empenyia era, i és, el benestar del seu fill David, que pateix una discapacitat intel·lectual. Va remoure cels i terres, va fer tants viatges com van caldre, va enviar cartes i escrits adreçats a tots els polítics del territori, des del President de la Generalitat fins al regidor del seu municipi, va anar porta per porta a detectar quina família tenia una persona amb discapacitat en el seu domicili que requerís d’un centre d’assistència al poble de Santa Coloma, va fer d’altaveu de les persones més vulnerables per aconseguir un centre que els hi donés l’atenció que requerien. Altres pares s’hi van afegir, i de mica en mica, amb la suma de suports, maó a maó, el seu objectiu es va complir en una data no tan llunyana. El 13 de juny de 2009, la Consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, va inaugurar la seu del Centre d’atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual de la Fundació Astres a Santa Coloma de Farners. Un Centre que disposa de 12 places de Llar Residència i 40 places de Centre Ocupacional. Un Servei que atén, entre d’altres persones, a en David Pineda.

Vagi des  d’aquestes línies el nostra agraïment cap a tots els pares i mares que han lluitat, lluiten i seguiran lluitant per la dignitat de les persones més fràgils de la nostra societat, de tots aquells nois i noies, homes i dones,  que més ens necessiten i que menys ens ho exigeixen. Un exemple d’una societat viva i solidària, que en aquests moments tan complexos que ens han tocat viure, és més necessària que mai. Vagi des d’aquí el nostra modest homenatge.

Moltes gràcies.